سازشناسی(5): آشنایی با کمانچه / ابوالفضل پازوکی ـ یاشار دولتی

 
گروه موسیقی خانه‌‌ی فرهنگ گیلان
پنجشنبه 29 فروردین 92 ساعت 17
سازشناسی(5): آشنایی با کمانچه
سیری اجمالی در ساخت و نوازندگی کمانچه از دوره‌ی قاجار تا کنون
با شرح و اجرای: یاشار دولتی
و با مقدّمه‌ی ابوالفضل پازوکی (اُستاد آواز موسیقی سنّتی ایرانی) در باره‌ی:
جایگاه هنر و هنرمندِ راستین و موسیقی اصیل ایرانی
 
       پنجمین برنامه‌ی سازشناسی گروه موسیقی خانه‌ی فرهنگ گیلان که به ساز کمانچه اختصاص داشت، به علّت هوای بارانی و امکان به هم خوردن کوک ساز در حین نواختن، نه بر ایوان خانه، که در اتاق جلسات طبقه‌ی بالای آن برگزار شد. امّا این اتاق کفاف حضّارِ بسیار را نمی‌داد. پس لاجرم پنجره‌های رو به تراس گشوده شد تا باقی حضّار - به‌رغم بارش ریز و مدام باران - بر صندلی‌های گذاشته شده بر آنجا قرار گیرند.
        در ابتدای این برنامه، «ابوالفضل پازوکی» که اُستاد آواز و ردیف‌دان موسیقی سنّتی ایران و هم‌چنین سازنده و نوازنده‌ی تار و سه‌تار است، سخنانی جذّاب و آموزنده در باب جایگاه، گستره و ژرفای موسیقی اصیل ایرانی، ارزش هُنر و هُنرمند راستین در رشد و تعالی فرد و جامعه، نیاز روح و روان انسان به هنر موسیقی، تفاوت بین هنر با ابتذال و مُد، لزوم تکمیل آموزش هنرجوی موسیقی با دروس اخلاق و ادب، مطابق رسم آموزگاریِ اساتید قدیم موسیقی، دلایل ماندگاری موسیقی اصیل ایرانی و نام و کار بزرگان آن، نفی خساست در انتقال آموزه‌های هنری و ... با نقل خاطراتی از اساتید موسیقی ایران، ایراد کرد.




       سپس «یاشار دولتی»، نوازنده و هنرآموز سه‌تار و کمانچه و پژوهشگر جوان و پیگیر موسیقی سنّتی ایران، پس از مقدّمه‌ای در باب چگونگی علاقه‌مندی خود به کمانچه و تحقیق در شیوه‌های ساخت و نوازندگی آن و نیز توجّه‌اش به انحرافی در کمانچه‌سازی و کمانچه‌نوازی که از زمان ورود ویلن به ایران در اواخر دوره‌ی قاجار آغاز شد و تا دوره‌ی معاصر ادامه یافت، به سیر تشریحی و نه‌چندان اجمالی خود در شیوه‌های ساختن و نواختن کمانچه از قاجاریه تا کنون پرداخت و ضمن آن، اسلایدی از تصاویر کمانچه‌های قدیم را به دیده‌ی حضّار و نمونه‌هایی صوتی از کمانچه‌نوازی اساتید قدیم را به گوش آنان رساند و نیز از الهام کمانچه‌نوازان قدیم از آواز هزاردستان، نمونه‌هایی آورد. تأکید بر ضرورت بازگشت به کمانچه‌سازی و کمانچه‌نوازی قدیم و اصیل، نتیجه‌ای بود که او برای بحث خود قایل شد. 
 
آنگاه به اجرای دو قطعه‌، یکی در «نوا» با کمانچه‌‌ای سه‌سیم و دیگری در «همایون» با کمانچه‌ای شش‌سیم، با همراهی آواز خود، پرداخت.
و در پایان، تعدادی از حضّار دور میزی گرد آمدند تا یاشار دولتی قطعات مختلف کمانچه و شیوه‌های اتّصال آن‌ها به یکدیگر را توضیح دهد:
پوستر: افسانه‌ یزدانی
عکس: مهفام یکرنگ صفاکار
       بخشی از این برنامه را در شماره‌ی 03 پادکست موسیقیِ لینکِ گروه موسیقیِ این سایت بشنوید.

ارسال دیدگاه

: نام شما
: پست الکترونیک
: دیدگاه
: کد امنیتی

درباره‌ی خانه فرهنگ گیلان

خانه‌ی فرهنگ گیلان در راستای گسترش ارتباط با هنرمندان و هنردوستان داخل و خارج از مرزهای ایران و هم‌اندیشی با آنان در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری ، سایت اینترنتی خانه را نسبت به گذشته در سطحی پیش‌رفته‌تر با سازماندهی امور ...

آمار بازدید کنندگان

بازدیدکنندگان امروز : 1047
بازدیدکنندگان ديروز : 1314
بازدیدکنندگان در هفته : 10551
بازدیدکنندگان در ماه : 39648
بازدیدکنندگان در سال : 484465
کل بازدیدکنندگان : 1472258
کاربران آنلاین : 31