گزارش جلسه‌ی نقد و بررسی مجموعه شعر گیلکی« یته دونیا ناجه» از علی صبوری


جلسه ی نقد و بررسی مجموعه شعر گیلکی« یته دونیا ناجه» از علی صبوری، به همت هیئت اجرایی گروه شعرگیلگی خانه‌ی فرهنگ گیلان، ساعت 5:30 عصر روز دوشنبه23 اسفندماه 1395( آخرین جلسه‌ی‌گروه شعر گیلکی در سال 95) با حضور شاعران و فرهنگ دوستان، در خانه‌ی فرهنگ گیلان برگزار شد. مجری این جلسه، عباس گلستانی ضمن خوش آمد و خیرمقدم به مدعوین از  علی صبوری  دعوت نمود تا در ابتدای جلسه اشعاری از کتاب خود را قرائت کند.
سپس یکی از منتقدهای اصلی این جلسه، غلامحسن عظیمی با دعوت مجری به جایگاه آمد. عظیمی ضمن معرفی اجمالی کتاب به این نکته اشاره کرد که  شعرهای این مجموعه با زبانی ساده سروده شده اند که می توان در آن تلاش و دغدغه‌های ذهنی شاعر را مشاهده نمود. اشعار این مجموعه به دلیل دارا بودن جوهره‌ی شعری و جوششی بودن، عواطف پنهان و آشکار را از بطن شعر و زندگی، در جان مخاطب می ریزد.
عظیمی در ادامه گفت: در نگاه کلی به اشعار این مجموعه، نوعی نوستالوژی در پیوند طبیعت و عناصر آن دیده می‌شود. اندوه‌هایی که شاعر را به خلوت خود کشانده و او را به ناسرودن رها ننموده است. این نوستالوژی اما حسرت گذشته نیست، بلکه یادآور دریغ و درد آنچه است که عبور کرده و گذشته است. شاعر در این مجموعه  با اندوه هایش به طبیعت پناه می برد و با تبحر در خلوت خود با ایجاز به بیان دردهای مشترک می‌پردازد. با این‌که گسست اندک اندک طبیعت از زندگی مدرن مدت ‌هاست، اتفاق افتاده، اما در نگاه شاعر، هنوز می توان به آن پناه جست و به آرامش رسید. عظیمی در انتها با ذکر شاهد مثال‌هایی از مجموعه، پیرامون آرایه‌های استعاره، تشخیص و تناقض صحبت نمود
در ادامه جلسه دیگر منتقد اصلی، محسن بافکر لیالستانی، پیرامون این مجموعه صحبت نمود. بافکر  نیز ضمن معرفی کتاب به این مورد اشاره کرد که، آن چه در کودکی و نوجوانی بر انسان می گذرد. بخش مهمی از شخصیت او را می سازد و خاطرات و دلمشغولی های فردی، جمعی و شاید قبیله‌ای تا پایان زندگی مهر و نشان خود را بر سرشت او می نهد. علی صبوری شاعر گیلانی این مجموعه نیز در بیش از 11 قطعه از شعرهایش، مستقیما خود را در میان شالیزارهای سبز و معطر برنج می بیند و از رنج و سختی کار کشاورزان می گوید. شاعر  آرزوهایش را در اشعارش منعکس می کند و از زیبایی شناسی پارادوکسیکال سود می جوید.
بافکر لیالستانی در ادامه با خواندن بخش هایی از اشعار این مجموعه به تاثیر و حضور پررنگ عناصر طبیعی در این مجموعه اشاره نمود و گفت: بخش مهم دیگر این مجموعه، متاثر از تولد و ظاهر شدن نشانه‌های بهار است که در ادبیات ما معمولا با زنده شدن امید و آرزو و بهروزی مردم و طبیعت بی ارتباط نیست.
در ادامه ‌ی این جلسه نیز،  پُرمهر، نقد مکتوب سهراب مهدی پور را بر این مجموعه برای حاضرین خواند. مهدی پور ضمن اشاره به بن مایه‌های طبیعت گرا و عاشقانه‌ی اشعار صبوری، از فاصله گرفتن وی از رمانتیسم گفت و شعر او را شعر فریاد غصه‌های فروخورده دانست. مهدی پور افزود: با آن‌که آرزوی شاعر، دیدن مدینه‌ی فاضله است اما او توقع بی جا از دنیا نداشته و به پیرامون خویش نگاهی زیستی دارد. مخاطب این کتاب، برای رسیدن به اشعار صبوری، نیازی به تاویل های فلسفی و پیچیده ندارد.  
در ادامه پیمان نوری پیرامون مجموعه شعر گیلکی« یته دونیا ناجه» گفت: باید این سوال را مطرح نمود که  جهانی که در شعر علی صبوری جریان دارد، جهان آنلاین شعر گیلکی است؟ سازوکارهای اشعار کتاب است که باید بهار را به مخاطب القاء نماید نه تکرار کلمه بهار در اشعار این کتاب. ما در این مجموعه با تصاویر زیبایی مواجه هستیم که باید پافراتر نهند و از فضای تک بعدی به تصاویر چند بعدی دست یابند.
در ادامه مهرداد پیله ور نیز، به قوی بودی رویکردهای عاشقانه‌ی کتاب اشاره نمود و ضریب شاعرانگی آن را بیشتر دانست و با نگاه به چند شعر اجتماعی کتاب درباره‌ی آن مختصر صحبت کرد.
در این جلسه، سیروس کارگر، سیامک یحیی زاده، شفاهی و ... از دیگر کسانی بودند که پیرامون این مجموعه نقطه نظراتی ارائه دادند .
تهیه و تنظیم: الهام کیانپور






ارسال دیدگاه

: نام شما
: پست الکترونیک
: دیدگاه
: کد امنیتی

درباره‌ی خانه فرهنگ گیلان

خانه‌ی فرهنگ گیلان در راستای گسترش ارتباط با هنرمندان و هنردوستان داخل و خارج از مرزهای ایران و هم‌اندیشی با آنان در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری ، سایت اینترنتی خانه را نسبت به گذشته در سطحی پیش‌رفته‌تر با سازماندهی امور ...

آمار بازدید کنندگان

بازدیدکنندگان امروز : 1052
بازدیدکنندگان ديروز : 1314
بازدیدکنندگان در هفته : 10556
بازدیدکنندگان در ماه : 39653
بازدیدکنندگان در سال : 484470
کل بازدیدکنندگان : 1472263
کاربران آنلاین : 36