گزارش نقد و بررسی رمان "انجمن علف‌ها" نوشته‌ی شهناز فریور

نقد وبررسی رمان"انجمن علف ها"نوشتۀ شهناز فریور روز28مهر94 درخانۀ فرهنگ گیلان باحضور نویسنده وجمعی از داستان نویسان ودوست داران ادبیات داستانی برگزارشد.
دراین مراسم ابتدا نویسنده بخشی از کتاب را خواند وسپس حاضران به صورت مکتوب یا شفاهی در مورد رمان حرف زدند:
شهین باباعلیان: رد پای زویا پیرزاد را درصفحات اولیه دیدم.زن کار، زن روشنفکرکه تحقیر فروشنده ها را تشخیص می دهد.زن مادر،زن شوهرداری که شوهرش از پشت روزنامه با اوصحبت می کند .زن آشپزخانه ودلبستگی‌اش به چیدمان کاسه ودیوارهای بلور داخل کابینت.اوج رمان در مرده شور خانه است درزمان جنگ.که نکبتی وبی رحمی جنگ را به خوبی نشان می دهد.بخش خانوادگی کمکی به داستان نمی کند و بخش طولانی شناکردن دررودخانۀ دزفول نشان ازدرکی هستی شناسی دارد.
محمود بدرطالعی صفحات زیادی را به عنوان اشکالات زبانی وویرایشی برشمرد.
و گفت رمان شروع خوبی دارد .اما بسیاردچار اطناب می شود.زندگی راوی از نظر گاه اول شخص ووسوم شخص یک فصل درمیان پیش می رود. آدم های زیادی وارد متن می شوند که نقشی در پیشبرد داستان ندارند.مثل خرده روایت هایی که گاهی مطرح می شود وبعد به کلی به فراموشی سپرده می شوند.بخشی از رمان بیانگر نگاه پوپولیستی راوی-نویسنده است.بخش درخشان رمان انجا هایست که توانسته درونی شود .ص148 تا152 یکدست، بدون دست اندازوواقع گرایانه با لایه های درونی است.ص168تا172 تصویرروشنی از روانشناسی دختر ارائه می دهد.همچنین از ص173تا178 بی چال وچوله ویکدست وبیانگر روانکاوی زن است.
نرگس مقدسیان:
ساختارهمانطوریکه گفته شد دوخط روایی است که یک فصل درمیان با زاویه دید اول شخص ودانای کل محدود به موازات هم پیش می روند .به نظرمی رسد فصل های گذشته راوی که با زاویه دید دانای کل محدوداست ، داستانی ترند تا فصل زمان حال ومیانسالی راوی. فکر می کنم فصل های زمان حال تاحد زیادی فتوکپی واقعیت های روزمره زندگی وژورنالیستی هستند. تم غالب رمان تضاد وکشمکش بین فرد وجامعه است.راوی نوجوان و جوان ما به عنوان یک فرد ساختارشکن همواره می خواهد ازقواعد حاکم و قیدوبندهای سنتی حاکم برجامعه تخطی واز خط قرمزها فرارکند.
برخلاف فصل های زیاد توصیفی که شاهدیم،فصلی که تصاویری از جنگ ارائه می دهد، زنده و بسیارتحسین برانگیزاست .همچنین فصل‌های بومی واقلیمی رمان از ویژیگی های مثبت است. اما این راوی همواره وجدان کاری دارد و می کوشد به عنوان یک مصلح اجتماعی ظاهر شود .درحالیکه در ادبیات مدرن راوی چندان عملکرد مثبت ندارد.حتی می تواند ضد قهرمان نیز باشد.
تعدد شخصیت و شخصیت هایی که گاه فقط درحد یک اسم ظاهر می شوند وبعد دیگر هیچ نشانی ازآن ها در رمان نیست از دیگرجنبه های منفی رمان است.
فاطمه رحمتی:
به طورکلی این رمان به عنوان اولین کار می‌توان گفت نویسنده ازعهده اش خوب برآمده. ولی ضعف هایی زیادی نیز دارد و نتوانسته من خواننده را راضی کند.مثلا درفصل اول دچار پرگویی شده .می شود این رمان را،رمان شهری رمان اقلیمی، رمان اجتماعی ،سیاسی ،حتی رمان فلسفی گفت.  که به نظرمن هرکدام به طور جدا برای خودش می توانست سوژه یک رمان جداگانه باشد.به نظرم اگربه آن بخش خواب ها ورویاها بیشتر پرداخته می شد ورمان بیشتر به درونیات وذهنیات زن می پرداخت وبُعد روانشناختی پیدا می کرد  وبه رمان مدرن نزدیک تر می شد.
این رمان خیلی معنا محوراست .رمان معنا محور چندان درادبیات مدرن جایی نمی تواند داشته باشد. البته رمان باید از نظر معنایی خواننده را به جایی برساند، اما نه اینکه شعاری و بدون زیزلایه باشد.
پرویز فکرآزاد:
کتاب را خواندم واز کتاب خوشم آمد. علارغم اینکه بخشی از کتاب توصیف بود وبخشی اش ژورنالیستی . ولی درمجموع خوب بود.مخصوصا تصاویری که ازجنگ ارائه می داد. به نظرمن تعدد شخصیت به تنهایی بد نیست. به شرطی که همۀ شخصیت‌ها نقشی ایفا کنند وبه سرانجام برسند ودرحد اسم نیایند. امیدوارم شاهد کارهای دیگر نویسنده نیز باشیم باز ایشان را درخانۀ فرهنگ ببنیم.
در خاتمه هدیه‌ای به رسم یادبود از طرف خانۀ فرهنگ گیلان توسط ربابه کریمی به شهناز فریور اهدا شد.
گزارش از:نرگس مقدسیان

ارسال دیدگاه

: نام شما
: پست الکترونیک
: دیدگاه
: کد امنیتی

درباره‌ی خانه فرهنگ گیلان

خانه‌ی فرهنگ گیلان در راستای گسترش ارتباط با هنرمندان و هنردوستان داخل و خارج از مرزهای ایران و هم‌اندیشی با آنان در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری ، سایت اینترنتی خانه را نسبت به گذشته در سطحی پیش‌رفته‌تر با سازماندهی امور ...

آمار بازدید کنندگان

بازدیدکنندگان امروز : 849
بازدیدکنندگان ديروز : 1047
بازدیدکنندگان در هفته : 9185
بازدیدکنندگان در ماه : 40385
بازدیدکنندگان در سال : 476160
کل بازدیدکنندگان : 1405754
کاربران آنلاین : 65